Transkribering podd 3 – Att arbeta agilt, Petra Blixman

-(L) Välkommen Petra till Bra Bättre Agils podd!

-(P) Tack så mycket!

-(L) Jätteroligt att intervjua dig! Du är ju byråchef på Bazooka, vad gör en byråchef och vad gör Bazooka? Där måste vi ju börja.

-(P) Bazooka är en digital byrå som har funnits sedan 1996 och vi brukar påstå att vi är Sveriges första webbyrå eller digitalbyrå. Det finns andra byråer som påstår samma sak så jag vet inte riktigt om det stämmer eller inte. Vi jobbar med allt som är digitalt, det är appar, webbplatser, intranät, även lite tekniska installationer. Så det är allt som är digitalt, det gör vi.

-(L) Spännande. Och du är ju byråchef, vad gör en sådan på Bazooka?

-(P) Ja, mitt jobb går mycket ut på att serva organisationen så att alla ska kunna göra sittjobb på bästa sätt. Jag har fokus på arbetsmiljö, personalfrågor, kultur, marknad och jag är också teamledare för alla projektledare och strateger som jobbar här. Jag är även med och driver förändringsarbetet som vi har här.

-(L) Vad fokuserar det förändringsarbetet på?

-(P) Ja, just nu handlar det väldigt mycket om agilt, att vi ska bli bättre på att jobba agilt. Men det finns även andra saker som vi jobbar med såklart. Vi har tre mål som i jobbar mot i vår affärsplan i år och det är: medarbetarnöjdhet, lönsamhet och kundnöjdhet. Det är våra tre viktigaste saker.

-(L) Tror du att det agila synsättet kan hjälpa er att nå de målen?

-(P) Jaa alltså jag tror mycket på det sättet att dela upp arbetet i små delar och liksom testa och experimentera lite och inte tar för stora steg i taget. Risken man tar då är ju att man tar fel steg och då har man ju kanske tagit lite för stora risker och gjort av med mycket pengar och energi på något som sedan visade sig inte vara rätt. Så jag tror mycket på att dela upp saker och ting, vilket arbete man än håller på med, i små steg. Och utvärdera kontinuerligt vad som funkar och inte funkar.

-(L) Ja, och vad skulle du säga gör Bazooka framgångsrikt?

-(P) Där måste jag säga att det är alla fantastiska människor som jobbar här. Och våra fina kunder som vågar satsat på digitala lösningar och våra idéer som vi lägger fram. Vi som jobbar här är ju Bazooka så det är våra duktiga utvecklare, designers, projektledare och strateger och våra modiga kunder.

 

Utmaningar och erfarenheter

-(L) Vad är utmaningarna med att ha din roll som byråchef?

-(P) Ja dels skulle jag säga att det är att hålla geisten uppe, att hålla tempot även fast det går bra. Att inte bli för mätt eller nöjd utan att även om det rullar på just nu så kan man också ha koll på hur det ser ut om ett halvår eller ett år, att man hela tiden har blicken framåt. Där måste jag verkligen sporra mig själv för att få till det. Men det är ju också det som är kul med rollen men det är lätt att bli lite för mätt och nöjd. Sen så är det klart att det finns konflikter mellan personer eller mellan mig och en person som vi behöver lösa och det kan ju vara utmanande såklart. Men det jag har lärt mig är att ju ärligare man kan vara desto bättre på något sätt. Att inte försöka linda in saker eller vara politisk eller smart eller vad det nu kan vara. Tala ur skägget eller hjärtat! Då brukar det oftast lösa sig. Människor vill ju ofta komma överens, man vill komma framåt och lösa det som är ett problem. Så att jag skulle säga att vara transparant och öppen och säga vad man vill.

-(L) En tydlig kommunikation?

-(P) Ja det är jätteviktigt!

-(L) Du har säkert jättemycket lärdomar att dela med dig av från de utmaningar man möter. När skulle du säga att du trivs bäst på jobbet?

-(P) Jag trivs väldigt bra när jag märker att det är ett slags flow i lokalen. När folk jobbar fokuserat och effektivt och man märker att alla har koll på vad de håller på med och tycker att det är roligt. Det är svårt att sätta fingret på vad det är men det är nån form av energi i lokalen. Nu låter jag som en schaman här men det är nånting som känns i luften när folk är effektiva men samtidigt lugna. Det är där det agila tillför väldigt mycket faktiskt.

-(L) Har du några knep för att komma till det tillståndet oftare eller är det något som du bara märker finns? Är det något som du aktivt också vet att ”dessa faktorer gör att vi kan komma till den här energin”?

-(P) Nja, jag kan väl inte själv ta jättemycket cred för när det händer, utan det är ju bland annat experimenten som vi håller på med. Vi har något som vi kallar ”tysta leken”, som vi har testat, där vi på förmiddagarna mellan halv tio och halv tolv har bestämt att vi inte ska okynnesstöra varandra. Med det menar vi att om jag vill prata om nån tv-serie som jag sett i helgen eller vad det nu kan vara så kan jag vänta med att prata om det med min bordskamrat till lunchen eller eftermiddagen. Så att man inte kommer ur det som man sitter och jobbar med. Det är svårare än vad man tror att om man sitter och skriver nån kod eller en text, redigerar nån bild eller skriver en offert, om nån kommer och pratar med en då så kommer man ur det så kanske man ska svara på nån fråga och sen gå tillbaka till det man håller på med. Det tar så himla mycket tid och energi, så det har vi kommit fram till att det ska vi undvika så mycket som möjligt. Och för att öva på det så har vi den här tysta leken, och det har varit väldigt uppskattat. Under den leken kan jag känna att den här energin uppstår, som är väldigt härlig.

-(L) Ett fokus och ett flow kanske?

-(P) Ja!

 

Innebörden av agil

-(L) Ok, men de mer agila bitarna: vad innebär agil för dig och för Bazooka? Har ni nån definition?

-(P) Ja det diskuteras nog rätt mycket fortfarande. För mig betyder det att vara följsam och flexibel och ganska modig. Motsatsen om man jobbar med en vattenfallsmodell handlar ju väldigt mycket om kontroll kan jag tycka. Man tror i alla fall att man har kontroll för att man har en kravspecifikation, man har en tidsplan som man har suttit och prioriterat tillsammans. Men det är ju egentligen bara en illusion av kontroll för alla i rummet vet att det kommer skita sig, den här tidsplanen kommer att spricka! För mig är agilt lite motsatsen till det, att våga släppa kontrollen och lita på att det kommer bli bra! Det finns ett team som är duktiga, det finns en produktägare som är jätteduktig, det finns säkert massa intressenter runtomkring som jättesmarta och duktiga. Så att vi kan lita på att detta kommer bli bra, att vi kan leverera värde. Så för mig handlar det mycket om mod.

-(L) Vad handlar diskussionen om det agila hos er internt? Har folk olika åsikter om vad det innebär?

-(P) Vi diskuterar det mycket och vi utgår ju från Scrum, men vi har insett att vi inte kan köra Scrum fullt ut. Vi har plockat de delarna, de ceremonierna och de verktygen som vi tycker fungerar för oss och satt ihop en egen agil modell. Men jag tror att de flesta kan skriva under på att det är vissa verktyg och vissa ceremonier som ingår i det agila arbetet, och det är att man jobbar i sprintar, det är tydliga roller, tydliga förväntningar, man har återrapporteringar med kunden, man ska genomföra retrospekt, vi jobbar ofta med Trello som också är delad med kunden så att man hela tiden kan följa flödet. Det finns alltså några verktyg och några ceremonier som vi tycker ingår i det agila arbetet.

-(L) Som alltså funkar för er. Vilka är det som inte funkar, som ni har sagt ”nej detta passar inte oss”?

-(P) Ja, det vi har kommit fram till att det är svårt för oss att till exempel köra ”daliy standups” för att en designer eller en utvecklare hos oss kan ju jobba med flera projekt samtidigt med olika kunder och då kan det ju bli att det bara blir standups hela tiden. Det är ju rätt ohållbart så vi kör standups men vi kör inte daily utan kanske två eller tre i veckan om man är inne i en intensiv fas med en kund. De är ju jätteviktiga men för att det ska fungera så måste vi dela upp arbetet lite grann.

-(L) Har ni alltid arbetat agilt?

-(P) Det finns det också olika åsikter om haha! Vi har haft, så länge jag har jobbat här (sex år), någon sorts hemmasnickrad agil metod. De var egentligen inte förrän tidigt i våras som vi insåg att vi nog behövde hjälp. För att projektledarna jobbade olika, vi upplevde en hel del stress, kunderna tyckte att vi inte var tillräckligt proaktiva, vi fick signaler från olika håll. Så jag och några till satte oss ner och skrev ner: ”vad har vi för problem, vad har vi för utmaningar?” Så insåg vi när vi tittade på den här listan att vi nog skulle kunna lösa de här problemen genom att vi jobbar bättre, bättre agilt. Att vi har ett gemensamt språk kring de här delarna. Så då tog vi kontakt med ett företag som heter Citerus som har utbildat oss. Så vi har utbildat alla på firman i agilt arbete, och vi har också certifierat ett antal personer till Scrum-masters och produktägare. Det är väl sedan dess som jag har märkt av förändringen, det blev ett bra avstamp för oss.

-(L) På vilket sätt märks förändringen?

-(P) Jag tycker att det märks på stämningen på arbetsplatsen. Så får jag höra från många som tycker att det här har varit väldigt bra. Vårt medarbetarindex har gått upp och det tror jag delvis beror på det här. Det går bra, vi har ett annat flow! Jag upplever också att vi har färre konflikter för att vi pratar med varandra på ett annat sätt, vi har det här gemensamma språket. Vi kanske också förstår i teamen som vi jobbar i vad förväntningen är på mig, vad är det jag ska leverera? Sen också en jättestor förändring: att man inte blir lämnad ensam med en massa problemlösning som kan kunde bli tidigare. Det är något som jag själv har upplevt varit väldigt stressande. Att man sitter och ”jag måste leverera det här annars kan inte den andra personen göra sitt arbete och då kommer den personen bli arg på mig och så blir kunden arg…” Så att jag tror att såna saker har gjort att stressen har minskat och att folk mår lite bättre. Jag hoppas det i alla fall.

-(L) Det låter ju bra! Att det är förbättring och gemensam förståelse för uppgiften och hur man ska jobba!

-(P) Ja, men sen är det ju många problem också. Bara här innan intervjun sa en kollega att vi har lite ”agil växtvärk”. Det han menade var att det blir ju en förändring, man måste ha ett annat mindset och jag tror för vissa, speciellt seniora medarbetare, är det en ganska stor omställning. Det är inte helt lätt att jobba i team om man är van att jobba på sitt sätt, så det är inte bara en dans på röda rosor.

-(L) Hur tar man hand om den omställningen tror du?

-(P) Jag tror att man får ha lite is i magen och inte göra för stor grej av det. Att inte stressa upp sig över det. Det är ju inte konstigt att man upplever det lite jobbigt när man gör en förändring. Det betyder ju inte att förändringen inte är bra utan att det är ah, jag tror bara att man får försöka ta det lugnt!

 

Att jobba agilt: internt och med kunder

-(L) Vad tycker era kunder om att ni jobbar agilt? Jag har mött andra företagare som säger att de inte kan jobba agilt för att det inte skulle funka, de måste kunna säga till kunderna vad de kan leverera för resultat. Men det agila synsättet är ju kanske lite mer öppet av att resultatet ofta inte är satt. Vad säger era kunder och hur jobbar ni med dem?

-(P) Jag skulle säga att de flesta av dem är positivt inställda och många av dem har efterfrågat ett agilt arbetssätt. Sen är det ju det här med definitionen av agilt, och ord: vad betyder agilt? Det som betyder agilt för mig kan ju betyda något helt annat för en annan person. Därför är det ju viktigt att vi tillsammans med kunden går igenom vad det faktiskt innebär. Där har vi nog en del att jobba med. Att kanske ha någon form av intro där vi går igenom med kunden vad de kan förvänta sig av oss och vad vi förväntar oss av dem. Så att det är satt redan från början. Men jag tycker att det har skett någon form av förändring där också, bara det senaste året är det fler som efterfrågar om vi kan jobba agilt, om vi kan jobba i sprintar. Så jag tror att det långsamt börjar hända lite saker där också. Men om kunden absolut inte vill då kan vi ju inte tvinga dem…då kanske vi försöker smyga in lite ceremonier och lite sånt ändå. Så får de upptäcka på sikt att det är bra!

-(L) Och vad menas med ceremonier?

-(P) Det är något Scrum-ord, det är att man har ett prospekt, man har standups, att man har återrapporteringsmöten, sprintgranskning…

-(L) Kanske något som är lite mer internt för ert arbete?

-(P) Ja, men också något som kunden är med på. Kunden är ju jätteviktig för prioriteringen.

-(L) Men känner du att kunderna är med på det? Att vara mer involverade i hela processen?

-(P) Ja, det är ju olika men de som är det, tycker att det är väldigt positivt. De lär sig ju också saker och får en helt annan insyn i arbetet. Och det blir aldrig några överraskningar, det hinner aldrig hända något helt galet för att det går bara två veckor mellan vi ses. Och däremellan har vi ju också kontakt såklart. En kund som vi har nu som från början ville ha nån sorts veckobrev från oss, att vi skulle skicka varje vecka vad vi har gjort och det ska vi göra nästa vecka. Nu är den här kunden helt nöjd med att gå in i Trello och kolla vilka kort som ligger och vad vi jobbar med just nu. Så det där veckobrevet behövs inte för att han har full insyn ändå.

-(L) Så då kan man skala av sådant som är överflödigt?

-(P) Ja!

-(L) Hur arbetar ni internt med det agila synsättet? Jag har sett att ni har en tavla med både vision och med vilka effekter ni vill nå och även olika experiment. Du får gärna berätta lite hur ni jobbar internt!

-(P) Detta var något som Citerus, som jag nämnde tidigare, rekommenderade oss att vi skulle göra: att vi skulle skapa ett team som jobbar med förändringen på Bazooka. Kanske inte bara den agila förändringen utan allt annat som vi jobbar med. Nu är vi åtta personer som är med i det här teamet, så varje vecka har vi en standup när vi träffas vid den här tavlan. Det är ju vår affärsplan som sitter där! Innehållet i den affärsplanen har vi tagit fram tillsammans alla vi som jobbar här. Jag och de andra i ledningen tog först fram målen: vad är det vi ska jobba mot år? Jo vi ska jobba mot lönsamhet, kundnöjdhet och medarbetarnöjdhet. Sen har vi satt upp KPI för de målen. Sen tillsammans, på en kickoff i början på september, tog vi fram hypoteser, hur tror vi att vi kommer lyckas med dessa mål? Så tog vi fram massa hypoteser, vi satt i grupper och jobbade, sen efter det så tog vi fram olika aktiviteter och experiment för att kunna testa dessa hypoteser.

-(L) En hypotes såg jag var att utveckla den agila metoden eller synsättet för att kunna nå era mål. Vilka sitter i teamet som jobbar med de här frågorna?

-(P) Det är blandat. Dels är det några från ledningen, det är några utvecklare, nån designer några projektledare så det är personer från alla skrån. Det är jättebra! Det är något man kanske ska tänka på överlag: att involvera personer som tycker att det här är kul. Inte bara att det är någon som har suttit i ledningen i hundra år som säkert är en klok gubbe eller tant, men tycker de faktiskt att detta är intressant? Det känns så himla bra att det är en blandad grupp och att det är folka som tycker att det är roligt! Så det funkar jättebra.

-(L) Och det ni kommer fram till, hur implementerar ni det till resten av medarbetarna?

-(P) Ja det är små steg hela tiden. Det kan vara en lapp där det sår ”sätt upp konferensdisplayerna” utanför våra konferensrum för att vi ska kunna se vem som är på vilket möte. Det kan vara ganska små saker eller stora grejer som man är tvungen att bryta ner. Men eftersom vi tar så små steg hela tiden så tar det så lite kraft från organisationen att jobba med de här sakerna. Sen återrapporterar vi varje måndag när vi har måndagsmöte så berättar vi för resten av Bazooka vad vi jobbar med just nu, vad är vi klara med, vilka experiment rullar, vad de tycker om de experimenten. Då brukar vi köra en snabb omröstning bara, så vissa av dem har vi ju skruvat på och vissa har vi tagit bort för att ingen gillade det. Så att det är små, små steg framåt hela tiden, och därför blir det ganska odramatiskt, för att om man bara har lagt ner en timme på något så spelar det ingen roll att det var skitdåligt. ”Ok, nu har vi testat det här och det var inte bra, nej då testar vi nåt annat!” Det blir väldigt odramatiskt och det sänker prestationskraven tror jag, på dem som jobbar med förändringen.

 

Transparens skapar lugn

-(L) Vad tycker du är fördelen av att ni har det uppe på en stor vägg så att alla kan se det och att ni arbetar med det varje vecka?

-(P) Jag tror att det inger att lugn. Den här transparensen. För att om man som ledning kanske har slutna möten, man kanske inte kommunicerar jättemycket med organisationen, man kanske kommer ibland och kör nån avteckning av nånting som man har kommit fram till. Jag tror att folk blir lite oroliga av det och känner ”vad är det ni gör, vad är det som pågår och hur påverkar det här mig?” Det blir så väldigt dramatiskt. I motsats till det här då som är väldigt odramatiskt. För egen del blir det ju också lättare att prata om sådant man vill genomföra för att man pratar om sånt hela tiden. Nu glömde jag nog bort vad frågan var?

-(L) Jag tror jag frågade hur det påverkar att ha det uppe, synligt så att alla ser…

-(P) Ja. Det finns bara bra saker med det skulle jag säga. Sen har vi också en liten idéhörna på tavlan, där man kan sätta upp såklart egna saker om man kommer på något. ”Det är tror jag skulle öka lönsamheten eller kundnöjdheten”. Då är det bara att skriva ner på en post-it och sätt det på väggen. Det finns inget utrymme för att börja gruffa om saker, ”att varför gör vi inte så här” eller ”varför tänker inte ledningen på det?” Jättebra ide? Sätt upp det på tavlan så tar vi upp det på nästa standup. Om vi tycker att det är en bra ide så kommer vi göra något med det. Det motar lite potentiellt missnöje i grind.

-(L) När du visade mig tavlan så berättade du att det är vissa saker som inte hunnits med, då sätter ni en liten prick vid det men att det inte behöver vara något negativt utan mer en transparens av att det inte har hunnits med, men att alla kan hjälpas åt.

-(P) Ja precis. Det kan ju lätt förknippas med att man typ får en prick hos polisen haha, men så är det inte! Det handlar just om det som du säger att kunna snappa upp om nån behöver hjälp med något. Oftast beror ju inte tre fyra prickar på sin lapp att man har struntat i uppgiften utan kanske för att man inte vet hur man ska ta sig an uppgiften eller inte hunnit eller det har hänt något annat. Då är det ju bra om man kan prata om det: ”behöver du hjälp?” eller ska vi flytta tillbaka den, du kanske inte har tid att syssla med det här just nu?” Då kan man ta upp det senare. Det handlar om att lyfta grejer och prata om det istället för att det göms undan, ”jag vill inte verka dålig så jag smusslar undan den här lappen någonstans.”

-(L) Mer transparens istället för att man ska gömma undan saker och kommer fram i slutet när man tror att det ska vara gjort?

-(P) Ja!

-(L) Har du erfarenheter av när det inte funkar att ha ett agilt synsätt, antingen med kunder eller internt?

-(P) Ja det har ju varit lite växtvärk som sagt i vissa projekt, men där har vi löst det genom retrospekt och pratat om vad som har fungerat och vad som inte har fungerat. Vad kan man ta med sig till nästa sprint och lära sig? Och det är ganska häftigt att se hur snabbt man ändå kan komma vidare. Jag hade ett retrospekt med ett team där det var ganska sura miner, och 45 minuter senare var alla helt överens om vad det var som hade gått fel och hur de skulle ta sig vidare och det var till och med lite muntra tillrop. Det handlar mycket om att bara prata med varandra och lösa grejer. Men om kunden inte vill jobba agilt så kan vi ju inte tvinga nån. Det krävs ju ett engagemang från kunden.

 

Tips till andra

-(L) Du sa att ni haft en liten egen agil verktygslåda men att ni har tagit hjälp för att få mer struktur och ett gemensamt synsätt. Hur skulle du tipsa andra företag som börjar tänka att de vill vara mer agila i verksamheten?

-(P) Ring Citerus haha! Nej men de är jätteduktiga, men jag tror att man kan göra mycket själv. Något som har fungerat väldigt bra för oss är att ta små steg framåt, testa lite grejer. Nån på Citerus sa någon metafor första gången vi var där, att det är ok att göra en liten reva, om vi tänker att Bazooka är ett skepp, en liten reva i seglet men vi vill ju inte skjuta hål i skrovet. Han menade ju då att vi inte ska ta några jättesteg utan små steg så utvärderar man vad som funkar och vad som inte funkar. Då tar man inte så stora risker för vi vill ju inte, det kan ju påverka ekonomin ganska mycket om man gör ett stort förändringsarbete och det ville i ju inte. Vi vill bli bättre men vi vill fortfarande tjäna pengar! Så det är mitt tips: att börja testa lite grann och ha kul på vägen! Det behöver inte vara så himla allvarligt. När man är vuxen är man så rädd att göra fel. Tänk om det blir jättebra? Försöka tänka lite mer så. Tänk lite mer experimentlusta lite mer nyfikenhet och se vad som händer. I bästa fall så blir det bra och i värsta fall så blir det galet men då kan ni i alla fall lära sig. Få in nån form av lek i det hela, det tror jag är bra!

-(L) Det är ok att göra misstag, man kan lära sig av dem.

-(P) Ja! Och gör man bara små misstag så kan det ju nästan vara lite kul.

-(L) Vi har ju varit inne på att du har rollen som byråchef och har ansvar för bland annat projektledare men att du är mer operativ än till exempel er VD. Vad är de främsta grundstenarna till att vara en god ledare?

-(P) Nu har jag ju bara varit det här, men jag skulle säga att det, för mig är det viktigt med humor, med tydlighet och med mod. Jag försöker ju i den mån jag kan att föregå med gott exempel. Jag kan ju inte förvänta mig att andra ska våga göra misstag eller trampa i klaveret om inte jag gör det, så jag försöker inte låtsas att jag är ”perfekt”. Utan säga ”jag vet inte hur det här kommer bli men vi prövar!” Så får vi utvärdera sen hur det gick, för jag sitter inte med alla svaren. Jag ska inte sitta med alla svaren heller, då skulle jag ju kunna sitta själv här. Det skulle ju inte vara så kul. Det är ju själva grejen med team, att alla fyller sin funktion.

 

Olika drivkrafter

-(L) Och ni är ungefär trettio medarbetarare? Då kan man tänka sig att många har olika drivkrafter och motivation till att göra ett bra arbete. Hur jobbar du på Bazooka med att få ihop allt det: olika drivkrafter som drar åt olika håll och att motivera medarbetarna?

-(P) Ja det är inte lätt. Jag är teamledare för projektledarna sen har vi två teamledare för teknikgänget så har vi en teamledare för designgänget, så vi har ju dela upp det på så sätt. Nånting som vi testar nu i år är att köra folks utvecklingsplaner i Trello, för att även jobba agilt med ens egen utvecklingsplan. För att jag tycker att, tidigare år, att den här mallen har känts väldigt stel och man ska i början av året veta precis vad man vill uppnå och vad man ska göra och vilka utbildningar man ska gå, när man i själva verket kommer på det under årets gång. Så nu har vi varje medarbetares utbildningsplan i Trello där man jobbar med korten tillsammans med sin teamledare. Kommer man på något man vill göra kan man lägga in det där och pinga sin teamledare för att stämma av: ”är det här något jag kan göra?” eller ”är det här rätt åtgärd för att jag ska nå mina mål?” Vi försöker jobba på samma sätt i alla led. Sen måste man ju fråga folk vad de går i gång på. Vad som motiverar dem. Det är ju som du sa jätteolika. Och man måste fråga sig själv det ibland också, för det kanske man inte har tänkt på. Så det är också viktigt att man har en dialog med sig själv.

-(L) Har du varit med om några motgångar eller utmaningar som har stärkt dig som ledare, i så fall vilka och vad tog du med dig då?

-(P) De gånger jag har försökt att lösa saker själv och kört nåt slags solo race, vilket ofta berott på stress eller att jag känt mig osäker på uppgiften, så har det inte gått så bra. Så min lärdom är att be om hjälp, säg att du inte kan. Även om nån kanske inte sitter inne med svaret så kanske de har en del av svaret så kan man komma vidare. Så ta hjälp av andra och släpp prestigen! Och det som jag var inne på tidigare, när det handlar om konflikter mellan olika personer kan det ju vara jättejobbigt att gå in på ett möte med nån som är skitförbannad eller ledsen eller vad det nu kan vara. Men var så ärlig som möjligt, säga vad man tycker och känner, kör inget påklistrat chefskör. Tala ut hjärtat så brukar det lösa sig.

-(L) Om vi går tillbaka till projekt och att de kan drivas agilt, hur tror du att de kommer drivas i framtiden?

-(P) Ja det är en svår fråga, men jag tror inte att vi kommer gå tillbaka till nån sorts ”stafettpinnetänk”, utan det här agila arbetet kommer väl fortsätta och förfinas. Sen hoppas jag att medarbetarnöjdheten och teamnöjdheten kommer komma mer i fokus, för att om de som jobbar i ett team mår bra, kommer projektet må bra, kunden kommer må bra och lönsamheten kommer må bra. Så jag hoppas att det kommer bli mer och mer i fokus.

-(L) Så en nöjd medarbetare är kärnan?

-(P) Ja, jag tänker så i alla fall. Det finns säkert massa som tänker så också men jag kan tycka att det glöms bort. Det är ju människor som ska göra nånting. Man kan ju bara gå till sig själv: om man känner sig stressad eller mår dåligt så gör man ju inte ett bra jobb. De gör ju ingen. Men kan man få lugn och ro, känna att man har uppbackning, man är i ett team och gör det här tillsammans, man vet vem man ska gå och prata med om det blir problem, detta är målet med det vi gör. Det är så mycket energi som frigörs i hjärnan som man kan använda till att göra ett bra jobb i stället.

 

Framtiden

-(L) Vad är dina eller Bazookas planer framöver? Hur ska ni fortsätta att utvecklas de kommande åren?

-(P) Ja vi kommer fortsätta att driva Bazooka agilt, om jag får vara med och tycka till. Vi är nog nästan mer en verkstad här än en byrå, vi är väldigt duktiga på hantverket. Vi har hållit på med Internet i tjugo år, vi kanske inte pratar så mycket om digital transformation och gör det tillsammans med våra kunder, och det gör vi bra. Jag tänker att vi ska gräva där vi står och förfina våra färdigheter.

-(L) Och vad menar du med digital transformation?

-(P) det är ett sånt där buzz-word som surrar mycket. Det är så många som pratar om vad man ska göra och trender hit och dit. Det är lätt att bli stressad av det där. Att ”åh vad gör de?” Alla vill ju dit pengarna är så då är det lätt att man ”aha nu kanske vi måste konkurrera med dem.” Där tror och hoppas jag att vi mer kan tänka att ”ok de gör det, vi gör det här!” Vi är väldigt duktiga på att göra saker och att göra det snabbt, därför passar det här agila arbetssättet oss väldigt bra. Vi vill ju snabbt komma fram till något som man kan ta och titta på, något som man kan testa på användarna.

-(L) Så en digital transformation kanske handlar mer om hur kunden ska kunna digitaliseras?

-(P) Ja precis! Det kan ju till exempel vara att en kund som har många butiker, och hur den transformationen ske att de ska kunna jobba med E-handel i stället. Det kan ske på så många olika nivåer. Vi jobbar med ett företag i Los Angeles som jobbar med nanny-verksamhet, och har gjort det i tolv år, men nu vill de transformeras så att man ska kunna boka en nanny via en app: ”uber for nannys! är deras slogan. Så det är ju också en digital transformation. Det låter ju väldigt tjusigt men när det kommer till kritan så handlar det om att göra saker, och det är vi duktiga på.

-(L) Det låter jättespännande och du har delat med dig av så många bra erfarenheter och lärdomar i den här intervjun! Jag är jättetacksam och glad för att jag fick intervjua dig Petra! Jag har en sista fråga: vem skulle du vilja se intervjuas i podden?

-(P) Då säger jag Tobias Fors, han jobbar på Citerus och pratar väldigt mycket så du kommer förmodligen inte få en syl i vädret! Men han är jättetrevligt och duktig och har jobbat med agilt och Scrum i tjugo år.

-(L) Tack!

-(P) Tack!